KUNSTGESCHIEDENIS (8 lezingen en 4 museumbezoeken
Het jaarprogramma omvat in totaal 12 bijeenkomsten, gesplitst in 8 lezingen in gebouw De Tuyter en 4 museumbezoeken. Tevens zijn er dit seizoen nieuwe sprekers geïntroduceerd. Zie onze website voor uitgebreide informatie over de lezingen (www.nutkrimpen.nl)
Het programma luidt als volgt:
Willy Atema, 11 oktober 2024
Frans Hals
Uit Antwerpen naar Haarlem, in de 17e eeuw een machtige, welvarende stad, centrum van kunst en cultuur. Frans Hals, portretschilder, werd daar een ‘treffelick Conterfeiter‘, een beroemd schilder. Hals koos ervoor met een snelle vlotte penseelstreek zijn geportretteerden ongekend beweeglijk af te beelden. Het portret werd als een momentopname, een selfie. Zijn ‘handelsmerk’ is het leven en de lach. Kijk naar ‘Malle Babbe' en naar zijn Pekelharing. Met een enorme durf, moed, virtuositeit en losse toetsen zette hij trefzeker zijn opdrachtgevers neer. ‘Een onghemeyne (ongewone) manier van schilderen, die hem eyghen is, bynae alle (iedereen) over-treft’, schreef zijn eerste biograaf over deze werkwijze. ‘Want dat hy ’t penceel zoo tot zyn wil had … schijnt asem [adem] te gheven, ende te leven’. Frans Hals, nog steeds een garantie voor veel kijkplezier! Kijk zelf maar, luister zelf maar, tijdens de lezing, met prachtig beeldmateriaal en treffende muziekfragmenten.
Mariska Jansen, 25 oktober 2024
Ary Scheffer en de Franse Romantiek: kleurrijk en dynamisch.
De negentiende eeuw was een turbulente periode vol revoluties en maatschappelijke en artistieke ontwikkelingen. Kunstenaars richtten hun aandacht niet alleen op historische thema's, maar ook op hedendaagse kwesties, nationaliteit en identiteit. Een opkomende stroming van kunstenaars, gegroepeerd onder de noemer Romantiek, bracht een vernieuwende vorm van kunst voort, waarin een intensieve interactie zichtbaar was tussen maatschappelijke trends, filosofie, religie, kunst, muziek en literatuur. Kenmerken van de Franse Romantiek en verschillende kunstenaars worden belicht. Werken van Eugène Delacroix, Théodore Géricault en Ary Scheffer zullen worden besproken. Welke thema's portretteren zij en wat onderscheidt hun stijl van andere stromingen uit die tijd?
Museum 8 november 2024
Museum Dordrecht
Carina Mathot, 22 november 2024
We gaan op reis door Andalusië. Met zijn vermenging van Moorse en Christelijke invloeden is Andalusië een bakermat van de westerse cultuur, de filosofie en de architectuur. We bezoeken in Granada Het Alhambra, dat werd gebouwd tijdens de heerschappij van de kaliefs van de Nasriden. De bouw begon in 1232. In Cordoba bezoeken we de Mezquita (1756-780). Joodse geleerden waren zeer invloedrijk aan het Moorse hof van Cordoba. Zoals Maimonides die de leer van Aristoteles en de logica uit de klassieke oudheid opnieuw in de belangstelling plaatste. In Sevilla bezoeken we Het Real Alcazar, het door Pedro de Wrede in Arabisch mudejar-stijl gebouwde paleis, dat als tegenhanger van het Alhambra moest dienen.
Willy Atema, 6 december 2024
Zwarte Kunstenaars
Te lang heeft de witte kunstwereld de zwarte kunstenaars genegeerd. De Afrikaanse beeldende kunst kent een totaal andere ontwikkeling. De fase door slavernij gedwongen is voorbij, de zwarte kunstenaar werkt niet meer vanuit een achtergestelde positie, maar vanuit de overtuiging dat zijn kunst er toe doet. Aankoopbudgetten van musea/instellingen worden gebruikt om de lacune van de niet-westerse kunstenaars aan te vullen. Interessante ontwikkelingen om te volgen via deze presentaties.
Museum, 20 december 2024
Museum Rotterdam Kunsthal, Price
Willy Atema, 10 januari 2025
Surrealisten m.n. vrouwelijke
In 1924, publiceerde André Breton het Surrealistisch Manifest. Niet.Gewoon.Doen. was (en bleef) het motto. een blijvende, bevrijdende, invloed op de kunst- en designwereld, interieur, mode, film, architectuur, reclame moest het worden. Het manifest werd ondertekend door 19 surrealisten. Allemaal Mannen. Er waren wel vrouwen, maar die werden door hen bewust buiten de aandacht gehouden. Leonor Fini, Dorothea Tanning, Meret Oppenheim, Leonora Carrington e.a. waren niet alleen maar muzes, vriendinnen of zelfs echtgenote, ze waren niet alleen maar inspiratiebron of ‘probleem (‘the problem of woman is the most marvellous and disturbing problem in all the world’) ze waren ook kunstenaar. Ze hadden andere droomwerelden wellicht, maar ook de ongebreidelde fantasie, gekte en onbeteugelde passies, visioenen en symbolen. Alleen werden ze niet door de dominante mannelijke kunstwereld (h)erkend. Dat zien we 100 jaar later echt anders. Ook hun werk prikkelt de fantasie. De presentatie laat dat zien met prachtig beeldmateriaal en geeft de noodzakelijke context en uitleg over tijd, leven en werk, zal u veel duidelijk maken.
Carina Mathot, 24 januari 2025
Gaudi (modernisme) en Miro
Antoni Gaudì is de architect van het Modernisme in Barcelona. Zijn Sacrada Família, Parc Guël, Casa Batlló en Casa Mila zijn wereldberoemd. Zijn organische grillige motieven, groteske vormen en kleuren in glas en keramiek zijn een grote inspiratiebron geweest voor het Surrealisme. De Surrealisten stelden de door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de droom centraal.
Joan Miró was een surrealistische kunstschilder en beeldhouwer. In zijn 'onrealistische' werken komen voornamelijk de kleuren blauw, rood, geel, zwart en groen voor, die zijn herinneringen, dromen en fantasieën weerspiegelden. Samen met Picasso en Dali behoort hij tot de grote drie van Spaanse 20ste-eeuwse moderne kunst.
Museum, 7 februari 2025
Museum Den Haag, Beelden aan zee
Mariska Jansen, 21 februari 2025
Susanna en de ouderlingen, een tijdloos onderwerp.
Wanneer de badende Susanna geen gehoor geeft aan de avances van twee ouderlingen die haar bespieden tijdens haar badritueel, beschuldigen zij haar van ontrouw. Haar veroordeling neemt echter een onverwachte wending door het ingrijpen van Daniël. Dit verhaal is door de eeuwen heen talloze malen door verschillende kunstenaars afgebeeld. In elk werk wordt Susanna afgebeeld als een slachtoffer, een toonbeeld van vroomheid en deugd. De lezing zal zich concentreren op de beeldtraditie van dit verhaal. Hoe portretteren kunstenaars Susanna en de Ouderlingen? Welke details zijn er te ontdekken in de omgeving van de personages en wat symboliseren de attributen? Na afloop van deze lezing zult u bekend zijn met het verhaal, de evolutie ervan in de beeldende kunst door de eeuwen heen, en de mogelijke symboliek die verborgen ligt in de achtergrond van deze schilderijen.
Willy Atema, 7 maart 2025
Zwarte Kunstenaars
Door slavernij gedwongen gebeurde het uitwisselen van verhalen en gebeurtenissen niet met het doel het leven mooier te maken, doch uitsluitend draaglijker. Natuurlijk spelen de identiteit en het koloniale verleden nog steeds mee, maar hoe divers is de uitwerking inmiddels geworden. BLM symboliseert inmiddels een wereldwijde waardering voor raciale rechtvaardigheid en is een paradigmawisseling in de hedendaagse cultuur. Machtsmisbruik wordt aan de kaak gesteld, geïroniseerd, geridiculiseerd en repatriëring van cultureel erfgoed uit voormalige koloniën naar de plaatsen van herkomst staat bovenaan op de agenda.
Museum, 21 maart 2025
Museum Gouda
Museum, reis- en restauratieve kosten zijn voor eigen rekening tijdens de museumdagen. Tijdens de museumbezoeken wordt een rondleiding gegeven.
Ons allen bekend is docente Willy Atema, cultuurhistoricus (www.kunstEnkunde.nl. Haar motto luidt: ‘De kunsthistorie is er niet om uw opvattingen over kunst te bevestigen, maar om uw opvattingen en visie op de visuele wereld te verruimen’.
Mariska Jansen is docente Kunstgeschiedenis, ontwerpt workshops en cursussen, geeft lezingen en stadswandelingen, houdt van reizen, musea, lezen en films kijken. Zij vindt het geweldig om haar kennis te delen en maakt graag maatschappelijke impact in het onderwijs (www.kijkopkunstmwsk.nl).
Carina Mathot is beeldend kunstenaar en docente beeldende vorming, kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Zij specialiseerde zich in kunstbeschouwing, geeft kunsteducatie en kunstbeschouwing bij instellingen en voor particulieren. Zij geeft schilderworkshops en organiseert schildervakanties. Zij is gespecialiseerd in monumentale schilder- en glaskunst en werkt in opdracht voor bedrijven en overheden. Zij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland (www.ateliermathot.com).
1. Via het inschrijfformulier
2. In het kantoor tijdens de openingsuren